19 oktober 2018

Jubileumsymposium NVVCG

Nederlandse Vereniging van Vrienden van Ceramiek en Glas bestaat 65 jaar 19 oktober symposium ‘Beheren en Begeren, de levensloop van een object

Beheren en Begeren, de levensloop van een object De Nederlandse Vereniging van Vrienden van Ceramiek en Glas (NVVCG) bestaat 65 jaar. Ter gelegenheid van dit heugelijk feit organiseren het bestuur en de redactie van het tijdschrift een jubileumsymposium met als thema ‘Begeren en beheren, de levensloop van een object’. Het symposium wordt gehouden op vrijdag 19 oktober in het Gemeentemuseum in Den Haag. U bent van harte welkom.

Op het jubileumsymposium zullen verschillende onderdelen van het leven van een object in een verzameling naar voren komen. Zo zal Adri van der Meulen ons vertellen over verzamelen in de 17e eeuw, vertelt restaurator Anniek Manshanden over de geschiedenis van de keramiekrestauratie en vertelt Ronald van Egmond hoe het verzamelingen vergaat na het overlijden van de verzamelaar. Maar ook komen speciale objecten aan bod. Zo vertelt conservator Eline van den Berg het verhaal van een bijzonder Ru-schaaltje en openbaart Kitty Laméris de geheimen van een zeer bijzonder glas. Conservator Suzanne Lambooy neemt ons voor de lunch via beelden mee naar de tentoonstelling over Islamitische kunst, die u vervolgens tijdens de lunch kunt gaan bezoeken.

Programma:

• 10:00 uur Ontvangst met koffie en thee
  • 10:30 uur Start eerste lezingenblok
  • 12:00 uur Lunch en mogelijk bezoek museum
  • 14:00 uur Start tweede lezingblok
  • 16:00 uur Afsluitende borrel

Na de lunch bent u vrij om het museum te bezoeken. Komt u ook? De kosten voor deze dag bedragen €35,00, incl. lunch, borrel en entree tot het museum. Studenten betalen €17,50. Dit bedrag kunt u overmaken op NL64 INGB 0000 4489 48 ten name van Nederlandse Vereniging van Vrienden van Ceramiek en Glas te Leiden. Graag onder vermelding van uw naam en ‘Symposium 2018’.

Opgeven kan via excursies@vormenuitvuur.nl of www.vormenuitvuur.nl.
Nadat wij uw betaling hebben ontvangen sturen wij u een uitgebreide
bevestiging met alle benodigde informatie voor deze dag.

Steun bij aankoop van een pattipan voor het Museum Weesp

Herziene uitgave van “De Hollandse Porseleinroute”

Uitgebreid verslag in de Telegraaf:
Telefgraaf – Het Stan Huygens Journaal van 5 april 2017

2016

Talk by Mrs. Charlotte Jacob-Hanson titled ‘Duvivier, Inspired Eye, Gifted Hand’;

For many years the Tournai-born ceramic decorator, Fidelle Duvivier, was best known for the landscape vignettes and figural scenes he painted mainly on English New Hall porcelain in the late 1780s. This lecture looks at new discoveries regarding his career, including some of his work for the Sceaux manufactory near Paris, c. 1766-68 and again c. 1775, as well as work done in England c. 1769-73 (including Derby). Of special interest to Dutch collectors and museums are the attributed pieces dating to circa 1780-84, when Duvivier was working in the Netherlands for Joannes de Mol at Loosdrecht and also decorated several pieces for the Lyncker family of The Hague. The remarkable examples of Fidelle Duvivier’s painted decoration, found mainly in Dutch private and public collections, will be compared to his later work in Staffordshire.

2015

Op 30 oktober zullen wij een bezoek brengen aan ‘Nederland dineert, vier eeuwen tafelcultuur’ van het Haags Gemeentemuseum. Onder begeleiding van mevrouw dr. H.J. Pijzel-Dommisse zullen wij naast een bezoek aan de tentoonstelling, alwaar ook de creme-potjes met Haagse afbeeldingen te zien zijn die mede door steun van de stichting aangekocht zijn, een bezoek gebracht worden aan het depot.Mocht u interesse hebben om hier aan deel te nemen, dan kunt u contact opnemen met de secretaris van het bestuur.

2013

Op 6 september 2013 heeft onze voorzitter, de heer drs. H.J. Hijmersma, onze zustervereniging The French Porcelain Society ontvangen. Naast het houden van een korte introductie over Hollands Porselein zijn de vriendschappelijke banden weer aangehaald.

2012

Half september hebben wij met 35 geinteresseerden een bezoek gebracht aan het Rijskmuseum. Onder leiding van de heer dr. R. Baarsen en mevrouw drs. F. Diercks hebben wij de onlangs, mede met steun van de stichting verworven portretbustes in Loosdrechts porselein, alsmede de depotopstelling Hollands porselein in de afdeling “Special Collections”.